Gezocht: Supply Chain Planner
September 7, 2022

Introductie

Wat als je als organisatie naar een nieuw, groter pand wil verhuizen, maar daar zelf de inhouse specialisten voor mist? Dan schakel je externe hulp in. Een delegatie van Aber Logistics was gedurende twee jaar te vinden aan de frontlinie van een organisatie in transitie: Worldpack. De taak was simpel gezegd: help ons bij het voorbereiden van het volledige, logistieke proces van de verhuizing naar een nieuwe locatie en richt het zo in, dat de dagelijkse gang van zaken gewoon door kan gaan. Een flinke uitdaging dus.

In dit artikel spreken we met Teun Bakx van Worldpack, die gedurende de tijd van dit monsterproject voor een groot deel nauw samenwerkte met Aber Logistics, gezien zijn rol als Manager Operations & Strategy.

Van kledingrekken tot aan schoenlepels

Worldpack is van oorsprong een familiebedrijf dat zijn roots in Eindhoven heeft en in 1990 het levenslicht zag. Het bedrijf begon met de verkoop van onbedrukte plastic tassen. Al snel ontwikkelden zij zich tot een grote speler van verpakkingen en consolidatie van in-store producten. Denk bijvoorbeeld aan het leveren van kledinghangers, kledingrekken, schoenlepels, tassen, promotionele artikelen etc. Zo’n beetje alles wat een winkel nodig heeft om zijn goederen te kunnen verkopen. In 2009 werden de handen ineengeslagen en werd Worldpack onderdeel van Bunzl, een wereldwijde speler op het gebied van outsourcing van distributie en non-food producten.

 

Veranderingen

Worldpack veranderde in 2016/2017 van businessmodel, waardoor er een hele andere dienstverlening naar klanten werd aangeboden. Daar werd de eerste twee jaar zelf invulling aan gegeven, maar uiteindelijk was men klaar voor een volgende stap en via via kwamen ze bij Aber terecht. “We moesten planmatiger gaan werken, met behulp van specialisten, waarbij ze ons hielpen in dat proces,” zegt Teun. Die hulp kwam er onder andere door middel van coaching en kennis overdracht.

Voor het nieuwe, grote verhuizingsproject werd Aber Logistics opnieuw benaderd. Teun: “Ons oude pand was op een gegeven moment volledig geoptimaliseerd, maar we zagen dat het gewoon te klein was. Dus moesten we opzoek naar een nieuwe locatie. Daar lag een enorme uitdaging om dat allemaal vorm te kunnen gaan geven.”

Hij vervolgt: “We hadden goede ervaring met het voorgaande project, dus schakelde we de expertise van Aber Logistics wederom in om ons te helpen de verhuizing voor te bereiden en alles in de tussentijd zo soepel mogelijk te laten verlopen. Het project bestond uit het voorbereiden van het volledige logistieke proces van de verhuizing, plus het continueren van de performance.” Hierbij is Aber betrokken geweest bij de aanschaf van de nieuwe stellingen & materieel, de indeling van het warehouse, verhuisplanning, optimalisatie uitgaand transport, en alle dagdagelijkse operationele werkzaamheden.

 

Aber logistics als (tijdelijk) onderdeel van de Worldpack familie

Aber Logistics nam de lead in het proces en werd zo opgenomen in de Worldpack familie. Teun: “ze hebben zich in het bedrijf weten te nestelen als logistiek managers en niet alleen als projectleiders/consultants. Ze hebben zich op natuurlijke wijze die rollen toegeëigend en heel projectmatig de voorbereiding van de verhuizing en de uiteindelijke verhuizing zelf aangevlogen. Er is daarbij goed geschakeld tussen afdelingen: met inkoop, verkoop, finance, directie etc. Ze hebben de hele organisatie erbij weten te betrekken. En dat is fijn, want dan kan de bestaande organisatie zich focussen op de dagelijkse gang van zaken.”

 

Teun: “de inzet was enorm”

Ook vanuit de eigen organisatie is Teun heel erg tevreden met hoe zijn mensen met de verhuizing en alles wat dat omhelsde, zijn omgegaan. Teun: “Dat is iets heel ontastbaars, we zijn blij dat er een bepaalde cultuur, cohesie en betrokkenheid bij onze mensen is. Dat ze tot het uiterste willen gaan, dat het meer dan gewoon een baan is. Dat ze zich verbonden voelen met de organisatie en collega’s. Er zijn inspanningen verricht waarbij mensen hebben overgewerkt, zaterdagen hebben gewekt: de inzet was enorm.”

De invloed die Aber Logistics op het project had, was breder dan Worldpack. Zo zijn we ook als Bunzl Nederland geadviseerd, vanuit hun expertise op onze inkomende zeevracht. Het is fijn dat we met een partij als Aber hebben mogen samenwerken, die echt snappen wat we doen en waarbij je voelt dat ze namens de organisatie ook de beste keuzes willen maken. Daar zijn we zeer blij mee. Ik hoop zeker in de toekomst nog zaken met ze te mogen doen. En als er een issue is, nemen we uiteraard contact met ze op, maar Ik ben er ook zeker van dat de basis die nu is gelegd een hele goede is.” Aldus Teun.

Ben je na het lezen van dit artikel benieuwd naar wat Aber Logistics voor jouw organisatie kan beteken? Wij komen graag met je in contact. Bel vrijblijvend naar: 0181-745085 of mail:
info@aberlogistics.nl